Pierwsze warsztaty w ramach „Życia nad wodą”

30 października i 5 listopada uczniowie z trzech olsztyńskich szkół rozpoczęli przygodę z programem Fundacji Czysta Rzeka. „Życie nad wodą” to projekt edukacyjny, którego celem jest rozwijanie odpowiedzialnej postawy wobec przyrody.

W ramach „Życia nad wodą” – programu Fundacji Czysta Rzeka, uczniowie trzech olsztyńskich szkół wzięli udział w warsztatach edukacyjnych, kąpielach leśnych i akcjach sprzątania. Każda placówka wybrała akwen, którym „zaopiekuje się” do końca roku szkolnego 2025/2026. W pierwszej edycji programu biorą udział trzy szkoły podstawowe z Olsztyna, które zostały wybrane w procesie rekrutacji:

  • SP nr 7 im. Ziemi Warmińskiej (opiekująca się Jeziorem Długim)
  • SP nr 14 im. Marii Konopnickiej (opiekująca się rzeką Łyną)
  • SP nr 30 im. Marii Zientary-Malewskiej (opiekująca się Jeziorem Kortowskim)

Pierwsze spotkanie odbyło się 30 października z uczniami SP 7 – nad Jeziorem Długim, które szkoła wybrała jako zbiornik wodny do opieki w ramach programu. Kolejne warsztaty miały miejsce 5 listopada z uczniami SP 14 i SP 30, które również rozpoczęły swoją ścieżkę obserwacji i działań nad wodą.

  1. Edukacja w terenie
    Warsztaty rozpoczął dr inż. Konrad Stawecki, hydrobiolog związany z Instytutem Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie. Podczas rozmów przybliżył uczniom zagadnienia ekologii wodnej oraz wskazał, jak działania człowieka mogą wpływać na bioróżnorodność lokalnych akwenów.
  2. Akcja sprzątania
    Podczas każdego spotkania dzieciaki otrzymały workoplecaki, rękawice i worki, aby wspólnie oczyścić brzeg akwenu – to nie tylko praktyczny wkład w ochronę środowiska, ale także nauka segregacji i odpowiedzialnego gospodarowania odpadami.
  3. Kąpiel leśna
    Jednym z kluczowych elementów warsztatów było doświadczenie kąpieli leśnej — zatrzymania się nad wodą, głębokiego wyciszenia, zwrócenia uwagi na zmysły: słuch, wzrok, dotyk. To metoda, która pomaga uczniom nawiązać emocjonalną więź z otaczającą naturą. Kąpiel leśną przeprowadziła Izabela Sałamacha.

Połączenie praktyki, refleksji i nauki sprawiło, że warsztaty przyniosły wielowymiarowe korzyści dla uczestników i środowiska naturalnego — dzieci nie tylko sprzątały, ale i zatrzymywały się, by poczuć naturę, zrozumieć jej mechanizmy i zobaczyć, jak codzienne wybory ludzi wpływają na wodne ekosystemy.

Więcej informacji o programie

Program realizowany jest w Olsztynie w ramach grantu Meridiam Endowment Fund oraz przy wsparciu partnera – Dobra Energia dla Olsztyna sp. z o.o.

Patronat Honorowy nad programem objęli:
Prezydent Olsztyna Robert Szewczyk
oraz Warmińsko-Mazurska Kurator Oświaty – Jolanta Weronika Skrzypczyńska

Zdjęcia z pierwszych warsztatów edukacyjnych: